Proč firma potřebuje etický kodex

Home / Strategie / Proč firma potřebuje etický kodex

Drtivá většina firem nemá zpracovaný ani základní etický kodex. V době, kdy jako primární cíl firem udáváno dosahování zisku nebo počet uživatelů, se nezdá jako důležité, mít zpracovaný etický kodex firmy. Chtěl bych uvést pár bodů, proč je to důležitější, než důkladně propracovaný podnikatelský plán.

Etický kodex je maják i kompas

Pokud budujete firmu na delší období než 5 let, je velmi těžké držet správný směr, protože za tu dobu trh zažije několik význámných obrátek. Příklady: Google, Facebook, Umělá inteligence, virtuální měny, autonomní vozy, sdílená ekonomika – to vše jsou významné změny trhu, které likvidují staré firmy a umožňují vznikat novým.

Abyste tedy udrželi kormidlo, potřebujete logicky alespoň kompas. Určitě máte někde sepsanou vizi firmy – to je pro vás. Pro zaměstnance je potřeba takovou věc konkretizovat. Jednoduše jim sdělit, co se smí dělat a co je už přes čáru. Věřte, že i pro spoustu zákazníků je důležitější než cena, jaké hodnoty jejich obchodní partneři vyznávají.

Jednoduše si to představte jako desatero přikázání.

Kdo si je přečte a podepíše se pod něj, s ním můžete počítat a přivítat jej s otevřenou náručí. A to jak jako kolegu, tak jako partnera pro obchod. Etický kodex pak prostoupíte do obchodních smluv a skrze celou firmu, až se s ním nakonec všichni sžijí.

Na co si dát pozor

Určitě není vhodné mít v etickém kodexu prázdné sliby a gesta. Informací o tom, že přání zákazníka je na prvním místě, nikoho neoslníte. Je třeba víc. Dokonalý produkt, zákaznická péče, to také není úplně ono.

Jako výrobní firma si například můžete nadefinovat jaké výrobky budete jako dodavatel vyrábět a jaké nikoliv. Jako příklad může být slévárna, kde odmítnou vyrábět zakázky pro zbrojní průmysl. Nebo firma dělající průzkum trhu, která odmítne dělat průzkum trhu pro nebakovní úvěrovou společnost.

Co tedy definovat

Příklady z praxe:

  • Vztah k dotační politice
  • Vzdělávání lidí
  • Produkt
  • Získávání poptávek
  • Úplatkářství a protislužby
  • S kým nespolupracujete

Věřte, že se vám spolupráce pročistí, ale ve výsledku budete výkonnější a dosáhnete vyššího zisku. A to i za předpokladu, že se vám krátkodobě sníží obrat. Většinou se sníží, protože odpadnou firmy, které chtějí nejlevnější cenu nebu je nezajímá finální kvalita produktu (zákazník) ale zajímají se jen sami o sebe.

Tak o tom přemýšlejte 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *